Zašto nalazimo utjehu u hamburgerima?
Posljednjih par godina Hrvatska je postala sinonim za odlične burgere, otvoreni su nebrojeni burger restorani, a posvećeni su im i neki street food festivali. Za razliku od standardnog hrvatskog principa da je sve novo zanimljivo nekih šest mjeseci, burgeri su tu da ostanu. A kako smo dolazili do njih tijekom pandemične 2020. razgovarali smo s Lukom Jureškom, operativnim direktorom Submarinea, najpoznatije hrvatske franšize craft burger restorana.
Svi koji poznaju Luku znaju da mu je hrana u top 3 najbitnije stvari u životu (uz obitelj i ragbi) i da većinu vremena ne skida osmijeh s lica. Većinu poslovne karijere vezao je uz HORECA biznis i spojio ljubav prema hrani, komunikaciji i dobrom timu u idealan posao.
Luka, kako je izgledao tvoj poslovni put, kako si došao do Submarinea i što znači kratica COO?
"Diplomirao sam međunarodne odnose i nacionalnu sigurnost na politologiji (FPZG), no zapravo nikad nisam radio u struci. Ili jesam, ovisi kako gledate. Rad s ljudima je često vrlo „politička“ stvar jer svaki dan susrećete razne profile ljudi: introverte, perfekcioniste, one koji počinju, ali ne završavaju desetke projekata, entuzijaste, hejtere… Kod mene je sve išlo nekako spontano. Prvo PR i društvene mreže pa malo prodaje i marketinga, online marketing, komunikacija… dok nisam došao na „domaći teren“. U Submarineu sam 4 godine, a stigao sam raditi marketing. Nakon 2 intenzivne godine suradnje s osnivačima i vlasnicima, Dragoljubom Božovićem i Alexom Lazinicom, postao sam operativni direktor, zadužen za prodaju, nabavu marketing i logistiku naših 11 restorana. To u praksi znači da brinem imamo li sve što treba, kako restorani rade, o osoblju… o poslovanju kao takvom, naravno u dogovoru i koordinaciji s vlasnicima i kolegama."
Submarine se zadnjih godina jako širio i zapravo pokrenuo trend craft burger restorana u regiji. Pripremali ste otvorenje još nekoliko restorana, širenje u regiju i odlično poslovali. A onda je došao COVID. Što se promijenilo?
"Ukratko – sve! Preko noći smo se morali digitalizirati, uvesti online narudžbe, sklopiti ugovore s najvećim igračima na tržištu da osiguramo potrebnu razinu kvalitete, brzinu i uslugu, osigurati da imamo sve namirnice za restorane, uvesti nove sanitarne i protuepidemiološke mjere… Imali smo sreće da smo par mjeseci prije pandemije otvorili dark kitchen pa smo imali neko iskustvo, no morali smo se itekako prilagoditi. Od početka nam je namjera bila zadržati baš sve naše zaposlene, a korisnicima dati onaj super „feeling“ koji imaju kad dođu u neki od naših restorana u Zagrebu ili Rijeci (u Beogradu imamo franšizni restoran koji potpuno poštuje Submarine standarde)."
Koliko vam je vremena uzeo proces i otkuda ste uopće krenuli? Nije vas ulovila panika?
"Nema mjesta ni vremena za paniku u krizi. Odgovaramo za 150 zaposlenih koji su Submarine obitelj i njihova egzistencija i egzistencija njihovih obitelji ovisi o poslu. Doslovno svakodnevno smo imali online sastanke da međusobno uskladimo što i kako radimo, koordinirali se s timom, pregovarali, dogovarali… U nekih mjesec dana uspjeli smo postaviti osnovni koncept, jer nismo imali vremena za gubljenje. Ono što nas je kriza naučila jest da morate reagirati brzo i provesti odluku kad je donesete. Lako je u hodu poboljšati stvari, no ako čekate, pregazit će vas vrijeme i nepovoljne okolnosti. Sretni smo što imamo lojalne korisnike koji su nas željeli podržati pa smo 2020. ostvarili odličan promet obzirom na najčudniju godinu koju smo svi mi doživjeli. A 2021. tek spremamo velike stvari!"
Znači Financial Times vas nije bez razloga uvrstio na listu Top 1000 najbrže rastućih tvrtki u Europi?
"Mi mislimo da nije, tim više što smo jedina netehnološka tvrtka iz jugoistočne Europe! Prilagodljivi smo, tim smo, hoćemo i možemo. Pritom smo svjesni da bez razvoja nema opstanka pa uskoro otvaramo još dva nova restorana, u Splitu i u Zadru. Ove godine smo već otvorili novu lokaciju u Zagrebu i drugi restoran u Rijeci. Sve to ne bi bilo moguće bez genijalnih ljudi koji su dio Submarinea pa im ovom prilikom svima zahvaljujem što su s nama preživjeli 2020. i nadam se da ćemo 2021. završiti još bolje nego lani!"
Svaka čast ekipa! Da ne zaboravimo na bitno: koji burger preporučuješ sada kada u njima možemo uživati na sunčanim terasama?
"Ljudi hvale naše veganske burgere, recimo Truffle Vegan Burger Single, tim više što su Truffle Grana Padano krumpirići već stekli kultni status pa sve s tartufima ide odlično! Ja konkretno za ručak biram French Burger Double ili Italian Burger Double – dva burgera su uvijek bolja nego samo jedan!"
Priču o transformaciji Submarinea iz comfort food restorana u digitalni brand tijekom 2020. možete poslušati online na LEAP Summitu danas od 15:00. Ne propustite zaviriti iza kulisa Submarinea i čuti inspirativne priče više od 40 stranih i domaćih govornika koji su izašli iz komforne zone i pomaknuli granice poduzetništva, znanosti i tehnologije!