Kako spriječiti negativni perfekcionizam u sportu?
Prilikom upisa djeteta u sportsku natjecateljsku aktivnosti često se znaju pojavljivati ponašanja djeteta u obliku razdražljivosti i pretjerane brige oko vlastite sportske izvedbe te teško podnošenje poraza i sportskih neuspjeha, piše MVPiz.
Korijen navedenog problema može biti različit to jest može dolaziti od samoga djeteta ili od njegove okoline. No, unatoč različitom izvoru, tendencija postavljanje visokih ciljeva i očekivanja u sportu naziva se perfekcionizmom. Razlika između negativnog i pozitivnog perfekcionizma je u postavljanju realnih očekivanja.
Utjecaj na mentalno zdravlje
Pozitivan perfekcionizam počiva na utemeljenim objektivnim mišljenjima pojedinca sportaša i njegove okoline na kojem se grade očekivanja i sportski ciljevi. S druge strane, negativan perfekcionizam počiva na subjektivnom i često nerealnom mišljenju roditelja ili samog djeteta o vlastitim sposobnostima na temelju kojih se postavljaju očekivanja i ciljevi.
Negativni perfekcionizam upravo je onaj kojeg je potrebno prevenirati jer može imati negativne posljedice na mlade sportaše, navode znanstvenici. Razlikuje se perfekcionizam koji proizlazi iz samog pojedinca i perfekcionizam koji proizlazi iz okoline, najčešće trenera i roditelja. Smatra se kako i prvi i drugi dugoročno utječu na mentalno zdravlje u vidu razvoja depresivnih simptoma, ali i internaliziranih poremećaja u ponašanju.
Važna uloga obitelji
Posebno ranjiva i rizična skupina za razvoj navedenih poremećaja su sportaši u individualnim sportovima, jer se često sami nose s pobjedama i porazima dok je pripadnost grupi značajan zaštitni razvojni čimbenik što se može primijeniti i na momčadske sportove. U tom kontekstu važna je uloga obitelji kao primarne odgojiteljske zajednice, ali i klupskih trenera. Naslanjajući se na prethodne znanstvene navode, nužno je:
- Uvidjeti odnos djeteta prema sportskoj aktivnosti
- Promatrati značenje same aktivnosti za dijete
- Tješiti umjesto kritizirati
- Uvijek izvlačiti pozitivne strane sportske izvedbe
- Postupno gradirati očekivanja u skladu s odnosom i značenjem aktivnosti za dijete
- Biti konstruktivan i objektivan
- Dopuštati proživljavanje pozitivnih i negativnih osjećaja, ali i racionalizirati njihove uzroke
- Pustiti djecu da se igraju i budu djeca u svim sportskim početcima