'Spolni odgoj u školama je korak prema sigurnijem sutra'

Facundo Arrizabalaga/REUTERS/PIXSELL, Canva
Na inicijativu portala Reci.hr te uz podršku 16 inicijativa i udruga pokrenuta je Peticija za uvođenje sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja u škole kao obveznog nastavnog predmeta. Dosad je prikupljeno više od 12 tisuća potpisa, a mi smo razgovarali s profesoricom psihologije i psihoterapeutkinjom Ivom Mikulić, koja nam je iz perspektive struke objasnila zašto je uvođenje ovog predmeta u škole važno te kakvi su benefiti za djecu i mlade ako se spolni odgoj zaista uvede u obavezni školski kurikulum.
Vidi originalni članak

Zašto je uvođenje ovog predmeta u hrvatske škole važno?

"Uvođenje spolnog odgoja važno je jer znanje je moć. Znanje je ono što će djeci pružiti mogućnost da razumiju sebe, vlastite potrebe  te da se adekvatno usklađuju s fiziološkim, emocionalnim i svim ostalim promjenama koje doživljavaju tijekom djetinjstva i puberteta. Razumijevanjem smanjuju mogućnost za razvijanje anksioznosti, socijalne fobije, depresije do kojih može doći uslijed zbunjenosti, neznanja, nerazumijevanja samih sebe, sebe uz druge, i tako dalje. Što manje znaju o spolnosti veća je vjerojatnost da će tu temu relativizirati i banalizirati do te mjere da ne vide ništa loše u, recimo, ulaženju u preuranjene seksualne interakcije", objašnjava psihologinja te dodaje: 

"Znanje koje bi se steklo ovim predmetom u školi povećava mogućnost da dijete prepozna seksualno neprimjereno ponašanja koje je usmjereno prema njemu ili koje je usmjereno prema drugom djetetu, kao i prijavljivanja tog ponašanja."

VAŽNO Krenula je peticija za uvođenje spolnog odgoja u škole!

Poražavajući podaci o zlostavljanju i seksualnom nasilju među djecom i mladima

Iako je uloga roditelja da djetetu usadi moralne vrijednosti te stvori sigurnu okolinu za dijete i njegovo odrastanje, znanje roditelja, smatra psihologinja, ponekad jednostavno nije dovoljno, što znači da bi edukacija u školi doprinijela popuniti sve nedostatke kućnog odgoja i djecu naučiti vrijednostima, znanjima i prepoznavanju sebe i drugih oko sebe. 

"Znanje koje roditelji mogu djeci prenijeti je često nedovoljno jer određeni broj roditelja također nema dovoljno znanja, a životno iskustvo često nije dovoljno."

Ova je inicijativa osobito važna, smatra Iva, zbog činjenice i poražavajućih podataka koji nam govore da u prosjeku 12-25 posto djevojčica te 8-10 posto dječaka u dobi od 18 godina u Hrvatskoj doživljava ili je doživjelo neki oblik seksualnog nasilja. Jasno je to objašnjeno i na službenoj stranici Poliklinike za zaštitu djece i mladih:

"Neumoljive brojke govore da je jedno od petero djece seksualno zlostavljano, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. To znači da su ta djeca u našim obiteljima, u našem susjedstvu, u školama, vrtićima, parkovima, ambulantama… „1 od 5“ nije gruba procjena stručnjaka koji žele zastrašiti javnost. Ta brojka rezultat je brojnih istraživanja i meta-analiza prikupljenih od strane Vijeća Europe, koje je provodilo petogodišnju kampanju pod tim nazivom nastojeći skrenuti pažnju na sveprisutnost seksualnog zlostavljanja djece u Europi.”

Postoje manjkavosti u sustavu, ali ne treba odustati

"Stoga pohvaljujem ovu inicijativu i smatram to važnim korakom za nas kao pojedince i za društvo u cjelini", kaže Iva, no skeptična je oko toga kako će se i hoće li se takvo što uopće moći provoditi u školskom sustavu kakav je naš.

"Edukacija treba, prije svega, biti prilagođena uzrastu grupe ili pojedinca. To nije nimalo lagan zadatak jer je pritom potrebno pronaći odgovarajuće educirani kadar koji će takva predavanja i predmete provoditi. Ako nemamo sustav i kadar koji to može adekvatno podržati, kome će se djeca obratiti za pomoć, savjet…? Što će se dogoditi kada dijete prepozna da doživljava seksualno uznemiravanje i obrati se ravnateljici škole koja nema potrebno znanje i kaže djetetu da „pretjeruje“. Zaista bih voljela da je to izmišljeni primjer, ali nije", kaže Iva te dodaje: 

"Ne vidim da u ovom trenutku naš sustav to može podržati, što ne znači da treba odustati, dapače. U takve inicijative i edukacije svakako trebaju biti uključeni i roditelji, jer je manja šansa da će educirano dijete prijaviti spolno zlostavljanje ako postoji mogućnost da bude osuđen i neprihvaćen od strane njemu najvažnije osobe - roditelja."

Ovaj je zadatak težak, ali posljedice neznanja daleko su teže

Iako je ovaj zadatak težak, štetne posljedice koje donosi manjak edukacije na temu seksualnosti i spolnog zdravlja mnogo su teže. "Posljedice seksualnog nasilja i uznemiravanja su mnogobrojne, kao i posljedice neodgovornog spolnog ponašanja", smatra Iva. Osim ozljeda, trudnoće, spolno prenosivih bolesti, tu su i brojne psihičke posljedice koje mogu ostaviti trajno oštećenje na psihološki razvoj djece i mladih. 

"Za smanjivanje pojavnosti zlostavljanja uvijek je važnija prevencija nego penalizacija, a znanje je ono što vodi prevenciji. Znanje snižava strah, ali povećava oprez. I zato je edukacija djece uvijek važnija od držanja djece u neznanju, jer nećete moći biti uz njih u svakom trenutku njihovog života i jedini alat koji će tada imati su oni sami i znanje koje posjeduju", zaključuje psihologinja.

I stoga je ova inicijativa za uvođenje spolnog odgoja u škole i više nego velik korak, i više nego važna za cijelo naše društvo, a pogotovo mlade, našu i vašu djecu. Pravilna edukacija, pravovremena primjena znanja i pravovremeno prepoznavanje opasnosti neodgovornog spolnog ponašanja, kao i prepoznavanje seksualnog nasilja koje moramo i možemo nekome prijaviti - bez straha da će nas taj netko ignorirati - ključni su za razvoj boljeg, sigurnijeg i zdravijeg društva. A bolje društvo počinje jednim korakom, koji su već napravili svi ljudi uključeni u pokretanje ove inicijative. I zato im pomognimo da odu još mnogo koraka dalje.

Ako još nisi, potpiši peticiju i uključi se u ovu važnu akciju za bolje sutra.

 

Posjeti joomboos.24sata.hr