Svake godine na drugi dan drugog tjedna drugog mjeseca se obilježava Dan sigurnijeg interneta. Riječ je o danu kada se posebno govori o sigurnosti u bespućima interneta kako se nijedno dijete, ali i odrasla osoba, ne bi našla u opasnoj situaciji
S obzirom koliko je Internet postao lako dostupan baš svima, ne čude ni prijevare koje vrebaju na istom. Iako generalno služi u dobre svrhe poput istraživanja i povezivanja ljudi, nažalost neke osobe ga koriste kako bi naštetile drugima.
Donosimo vam pregled najčešćih internetskih prijevara i savjete kako se od istih zaštiti.
Phishing (engl. Fishing – pecanje)
Riječ je načinu prijevare pri kojem se prikupljaju informacije masovnim slanjem poruka velikom broju osoba u kojima se nastoji nagovoriti primatelja poruke da ostavi svoje osobne podatke unutar poslanog formulara na web stranici. Ovom metodom se najčešće kradu podaci kao što su: korisnička imena i lozinke mail servisa, društvenih mreža ili online alata za plaćanje poput PayPal-a, a u krajnjem slučaju dolazi i do krađe PIN-ova kreditnih ili debitnih kartica. Tipična phishing poruka sliči na dospjelu poruku od banke ili web stranice čije usluge koristimo i u kojoj se objašnjava kako se iz nekog sigurnosnog razloga moramo prijaviti na njihovu stranicu i ostaviti podatke. Takva web stranica je izgledom slična web stranici servisa koji koristimo, ali upisani podaci će u konačnici završiti u rukama prevaranta. Ovaj način prijevare je popularan jer prevaranti ne moraju tražiti propuste u sigurnosnoj zaštiti računala korisnika već korisnik svojevoljno upisuje podatke, piše plus.hr.
Email Spoofing
Vrsta prijevare gdje lažni pošiljatelj maskira zaglavlje mail poruke kako bi primatelju poruka izgledala kao da stiže s njemu bliskog izvora. Primjerice, takva mail poruka izgleda kao da je šalje neki administrator unutar tvrtke ili slične ustanove u kojoj se od korisnika traži promjena lozinke, i ako to ne učine, u poruci stoji kako će račun biti obrisan.
Novčane prijevare – 411 ili “Advance-fee” prijevara
Tip prijevare gdje napadač igra na povjerenje korisnika, a usmjeren je korisnicima koji nemaju velikog iskustva s prijevarama na Internetu te ih svojom porukom privlači na brzi način zarade. Najčešće je riječ o mail poruci u kojoj je obećana pozamašna svota novca ako se unaprijed uplati neki novčani udio. Primjeri takvih poruka su dobitak na lutriji, povoljni krediti iz drugih zemalja, a i sve češće nagovaranje na uplatu novca kako biste spriječili objavu nekog neugodnog videa u kojem se pojavljujete.
Lažne online trgovine
Sve više popularne jer nam je Internet omogućio kupovinu robe i usluga iz udobnosti vlastitog doma. Prevaranti u ovom slučaju kreiraju dobro predstavljenu web stranicu na kojoj su stavke znatno snižene u odnosu na tržišnu cijenu, što bi svakako trebala biti prva sumnja da se radi o lažnoj online trgovini. Također, na takvim web stranicama nema previše detalja o proizvodima niti podataka o tvrtki koja prodaje. Prije kupovine na takvoj web stranici preporučujemo potražiti recenzije drugih.
On-line ucjene i kriptovirusi
Jako popularne vrste prijevare gdje se korisnika prisili na kupnju određenog proizvoda ili usluge. Dvije su vrste ovoga načina prijevare, a to su: scamware i ransomware. Scamware je vrsta malicioznog programa napravljena s ciljem da natjera korisnike na preuzimanje ili kupnju beskorisnog i potencijalno štetnog programa koji je korisniku predstavljen kao antivirusni program, antispyware, firewall ili registry cleaner. Najčešće se pojavljuju u obliku pop-up poruka na stranicama ili kao preusmjeravanja s poznatih stranica, dok je ransomware vrsta programa koja napada računalo i ne dopušta vlasniku korištenje sve dok ne plati određeni iznos.
Neki od načina kako se možete zaštiti prilikom korištenja Interneta su:
- Redovito ažuriranje operativnog sustava i aplikacija za koje dolazi redovito ažuriranje
- Ignoriranje sumnjive pošte
- Korištenje antivirusnih programa
- Spremanje sigurnosnih kopija podataka na vanjske medije kako biste se dodatno osigurali
- Pobrinite se da imate kompleksne lozinke za pristup online servisima
- Kupujte samo na sigurnim online trgovinama te sve novčane transakcije radite sa sigurnog računala, a kartice ne pohranjujte unutar korisničkih stranica. Sigurnije je svaki puta upisivati podatke, nego ih spremati za buduću upotrebu.
- Omogućite dvostruku autentifikaciju na svim servisima koji pružaju tu mogućnost
- Izbjegavajte klikanje na pop-up prozore jer mogu sadržavati maliciozni programe
- Posjećujte web stranice koje koriste sigurnosnu HTTPS vezu
Kakva su vaša iskustva s korištenjem Interneta? Jeste li ikada bili žrtva prijevare?
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun?
Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.